Månad: <span>mars 2021</span>

Andningsövningar

You need to add a widget, row, or prebuilt layout before you’ll see anything here. 🙂

3 effektiva andningsövningar:

1. Pranayama

Så gör du:
Placera höger tumme över höger näsborre. Andas långsamt in och ut genom vänster näsborre.
Andning via vänster näsborre har en lugnande, svalkande och avslappnande effekt på kroppen, vilket gör övningen bra för den som vill slappna av.
Eller: Placera vänster tumme på vänster näsborre. Andas nu genom höger näsborre istället.
Andning via höger näsborre har en uppiggande och värmande effekt på kroppen och får dig att känna dig mer alert och energifylld.

OBS! Inget hårt tryck på näsborren behövs, du ska bara täppa till näsborren så att du inte andas genom den.
Utför övningen under 26 andetag, oavsett om du behöver komma ner i varv eller bli mer pigg.

2. Andning “i fyrkant”

Ett bra övning för att få diafragman att arbeta korrekt – Kan hjälpa dämpa stress och ångest.

Så gör du:

Andas bara genom näsan.
Blunda och visualisera en fyrkant framför dig, exempelvis en ram eller en dörr. Börja att andas in längst ner vid dörrens kant och fortsätt att suga in luft medan du tänker dig att du sakta med blicken följer dörren tills du når dess överkant. Håll där andan medan du följer överliggaren. Därefter blåser du sakta ut luften tills du med blicken når dörrens nederkant igen. Häll sedan andan medan blicken följer tröskeln. Gör om fyrkanten.
Räkna långsamt till fyra innan du gör varje “förflyttning”.

3. Sudarshan Kriya Yoga

1. Victorious Breath
Man andas med ett väsande ljud nere i halsen med stängd mun. Denna långsamma andningsteknik (Långsamt… 2-4 andetag per minut) ökar luftvägsmotståndet under inandning och utandning samt styr luftflödet så att varje fas av andningscykeln kan förlängas till ett exakt tal. Man upplever ett fysiskt och mentalt lugn samtidigt som man är alert. 
Bhastrika eller “Bellows Breath”

2. Bellows Breath
Under detta moment andas man in kraftfullt genom näsan samtidigt som man sträcker upp armarna och öppnar de knutna nävarna. Vid utandningen andas man ut kraftigt genom näsan ger ett motstånd för utandningsluften i halsen och tar ned armarna till ursprungsläget (något förlängd utandning). In och utandningen med en hastighet av 10-20 andetag per minut. Pulsen ökar följt av ett lugn.

Fantastiskt måndagsmöte

Testimonials

Ett av mina första måndagsmöten träffade jag en person som i vårt möte delade med sig av sina upplevelser i livet på ett väldigt fint sätt. Vi kom att prata om allt möjligt i livet från terapi till familj och ekonomiska förutsättningar och jag kom att lära mig lika mycket från samtalet som jag hoppas min samtalspartner gjorde.

Jag ser fram emot fler spännande möten med helt nya ansikten och människor via zoom och kommer att sitta troget vid min dator från klockan 9.00 varje måndag morgon.

Du är varmt välkommen att möta mig du också.

Mvh

Thomas Sonefors

Måndagsmöte Zoom kl 9

Vilken rolig morgon detta blev. Denna måndag fick jag sällskap och vi talade om allting som hade med personlig utveckling att göra från det perspektiv som vi tillsammans skapade. Det var en spännande samtal.

Du som kommer in för samtal i detta forum lyfter frågor och tillsammans undersöker vi sedan hur vi kan hjälpas åt i vår strävan att göra livet roligare att leva.

Jag hoppas at fler kommer in på detta sätt och samtalar om hur personlig utveckling kan förändra våra liv oavsett vilken form som väljs.

Du är varmt välkommen!

Blodtryck och massage

Massage är ett utmärkt sätt att behandla högt blodtryck...

Politiker behöver hjälp

Många politiska beslut, som syftar till att reglera beteendet av människor som lider av olika former av mental ohälsa …

Psykoterapi vs antidepressiva

Många Svenskar kämpar idag med sin livssituation eller har en psykisk åkomma och många av dessa äter antidepressiva …